Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. Tropical rainforests are being destroyed and badly degraded at an unsustainable rate. Some scientists estimate that in the early 1990s tropical forests were being destroyed at a rate of approximately 28 hectares a minute, or about 14 million hectares each year – an area about the size of the state of Wisconsin. This figure marked a decrease since the 1980s, ...
Tôi yêu Việt Nam | Chat Online | |
07/09/2024 14:56:40 (Tiếng Anh - Lớp 12) |
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions.
Tropical rainforests are being destroyed and badly degraded at an unsustainable rate. Some scientists estimate that in the early 1990s tropical forests were being destroyed at a rate of approximately 28 hectares a minute, or about 14 million hectares each year – an area about the size of the state of Wisconsin. This figure marked a decrease since the 1980s, when approximately 16 million hectares were destroyed each year, largely due to a reported decline of deforestation in the Amazon River Basin in the early 1990s. However, satellite images indicate that rates may have rebounded in the late 1990s as burning in the Amazon increased again. Over the past three decades alone, about 5 million square kilometers – or 20 percent of the world’s tropical forests – have been cleared. During this time, deforestation in tropical Asia reached almost 30 percent. High rates of deforestation are inevitably followed by alarming rates of plant and animal extinction because many rainforest species cannot survive outside their pristine rainforest habitat. Some scientists estimate that dozens of rainforest species are becoming extinct every day.
Causes of deforestation vary from location to location, but certain patterns tend to be consistent across all forests. Logging companies in search of valuable rainforest hardwoods, or, less often, oil companies in search of petroleum, are often the first to enter a remote area of rainforest. Some logged forests, if left alone, can regenerate in a few decades. But typically, they are not left alone – the roads built by logging companies often provide access for landless farmers to enter a new area, as well as a means to transport agricultural crops to market. For every 1 kilometer of new roads built through a forested area, 4 to 24 square kilometers are deforested and colonized.
Once the loggers leave the land, a typical cycle of destruction ensues. When the landless farmers arrive, they clear the land for planting. Poor rainforest soils produce a low crop yield, especially after a couple of years. At that point, the farmers often sell their lands to cattle ranchers or large plantation owners. After nutrients have been exhausted and soils compacted by cattle, lands are then abandoned and often laid to waste. Rainforest does not readily regenerate on these lands without human intervention. Meanwhile, the colonist farmers and cattle ranchers move to a new piece of land made accessible by logging roads, where the cycle of deforestation begins again.
(Trích mã đề 404 - Đề thi THPTQG 2017)
Rừng mưa nhiệt đới đang bị phá hủy và thoái hóa nghiêm trọng ở mức độ không ổn định. Các nhà khoa học ước tính rằng đầu những năm 1990, rừng nhiệt đới đã bị phá hủy ở mức xấp xi 28 ha/phút, hoặc khoảng 14 triệu ha/năm - một khu vực với kích thước bằng bang Wisconsin. Số liệu này đánh dấu một sự suy giảm từ những năm 1980, khi xấp xỉ 16 triệu ha bị phá hủy mỗi năm, phần lớn là do sự suy giảm của nạn phá rừng được báo cáo ở lưu vực sông Amazon vào đầu những năm 1990. Tuy nhiên, những hình ảnh từ vệ tinh cho thấy tỷ lệ này có thể đã gây ảnh hưởng ngược lại vào cuối những năm 1990 khi cháy rừng ở Amazon tăng trở lại. Qua ba thập kỉ, khoảng 5 triệu km vuông – hay 20% rừng nhiệt đới trên thế giới – đã bị xóa sổ. Trong thời gian này, nạn phá rừng ở vùng nhiệt đới châu Á gần chạm mức 30%. Tỷ lệ cao của nạn phá rừng là không thể tránh khỏi đi kèm với tỷ lệ động thực vật tuyệt chủng đáng báo động bởi vì nhiều loại vật trong rừng rậm không thể tồn tại bên ngoài môi trường rừng rậm ban đầu. Các nhà khoa học ước tính hàng tá loài vật sống ở rừng rậm đang trở nên tuyệt chủng mỗi ngày.Những nguyên nhân gây nạn phá rừng thay đổi từ nơi này sang nơi khác, nhưng những dạng nguyên nhân nhất định thì không thay đổi ở tất cả cánh rừng. Những công ty khai thác gỗ đang tìm gỗ cứng quý giá trong rừng mưa, hoặc, ít thường xuyên hơn, những công ty dầu đang tìm kiếm nguồn dầu mỏ, thường tiên phong đi đến vùng sâu vùng xa của rừng mưa. Một số rừng đã bị chặt, nếu bị bỏ lại một mình, có thể phục hồi trong một vài thập kỉ. Nhưng điển hình, chúng không bị bỏ lại một mình – những con đường xây dựng bởi những công ty khai thác gỗ thường cung cấp sự kết nỗi cho những nông dân không có ruộng đất để đi đến một vùng đất mới, cũng như là một phương tiện để vận chuyển nông sản đến thị trường. Mỗi kilomet đường mới được xây xuyên qua khu vực có rừng, 4 đến 24 kilomet vuông đã bị phá hoặc làm đất ở.Một khi những người khai thác gỗ rời bỏ mảnh đất, một chu kì điển hình của sự phá hủy vẫn tiếp diễn sau đó. Khi những nông dân không có ruộng đất đến, họ khai hoang vùng đất để trồng trọt. Đất nghèo dinh dưỡng ở rừng mưa sản xuất vụ mùa sản lượng thấp, đặc biệt là sau một vài năm. Ở thời điểm đó, các nông dân thường bán đất cho chủ trại gia súc hoặc những quản lí đồn điền lớn. Sau khi dinh dưỡng ngày càng hao hụt và đất kết lại bởi gia súc, đất sau đó bị bãi bỏ và bị lãng phí. Rừng mưa không sẵn sàng phục hồi trên những mảnh đất này mà không có sự can thiệp của con người. Trong khi đó, những nông dân khai hoang và chủ trại gia súc chuyển đến mảnh đất mới có thể tiếp cận được bằng những con đường đốn gỗ, nơi mà chu kì của nạn phá rừng bắt đầu trở lại.
What does the passage mainly discuss?
Lựa chọn một trả lời để xem Đáp án chính xác Báo sai đáp án hoặc câu hỏi |
A. The size of tropical rainforest loss 0 % | 0 phiếu |
B. Causes and effects of rainforest destruction 0 % | 0 phiếu |
C. The rate of rainforest destruction in the Amazon 0 % | 0 phiếu |
D. Typical patterns of extinction of rainforest species 0 % | 0 phiếu |
Tổng cộng: | 0 trả lời |
Trắc nghiệm liên quan
- The word "regenerate" in paragraph 2 is closest in meaning to_______. (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. Tropical rainforests are being destroyed and badly degraded at an unsustainable rate. Some scientists estimate ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. Tropical rainforests are being destroyed and badly degraded at an unsustainable rate. Some scientists estimate ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. Tropical rainforests are being destroyed and badly degraded at an unsustainable rate. Some scientists estimate ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. Tropical rainforests are being destroyed and badly degraded at an unsustainable rate. Some scientists estimate ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. Tropical rainforests are being destroyed and badly degraded at an unsustainable rate. Some scientists estimate ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. When naming a child, some parents seem to choose a name based simply on their personal preference. In other ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. When naming a child, some parents seem to choose a name based simply on their personal preference. In other ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. When naming a child, some parents seem to choose a name based simply on their personal preference. In other ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
- Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. When naming a child, some parents seem to choose a name based simply on their personal preference. In other ... (Tiếng Anh - Lớp 12)
Trắc nghiệm mới nhất
- Hoạt động yêu nước của Nguyễn Tất Thành trong những năm 1911 - 1918 và các sĩ phu tiến bộ ở Việt Nam đầu thế kỉ XX có điểm gì tương đồng? (Lịch sử - Lớp 12)
- Trong giai đoạn 1941-1945, thông qua Mặt trận Việt Minh, hoạt động đối ngoại của Đảng Cộng sản Đông Dương thể hiện chủ trương (Lịch sử - Lớp 12)
- Năm 1921, Nguyễn Ái Quốc đã tham gia sáng lập tổ chức nào sau đây? (Lịch sử - Lớp 12)
- Nội dung nào sau đây phản ánh đúng hoạt động đối ngoại của Phan Châu Trinh trong những năm 1911-1925? (Lịch sử - Lớp 12)
- Năm 1908, Phan Bội Châu đã tham gia thành lập tổ chức nào sau đây? (Lịch sử - Lớp 12)
- Lực lượng nào sau đây giữ vai trò tập hợp, đoàn kết toàn thể dân tộc trong thời kỳ xây dựng và bảo vệ Tổ quốc ngày nay? (Lịch sử - Lớp 12)
- Trong quá trình đổi mới, Việt Nam đã đạt được thành tựu nào trên lĩnh vực xã hội? (Lịch sử - Lớp 12)
- Sau 10 năm tiến hành đổi mới (1986-1995), Việt Nam đã (Lịch sử - Lớp 12)
- Trong giai đoạn 1996-2006, ở Việt Nam, công cuộc công nghiệp hóa, hiện đại hóa được đẩy mạnh, gắn với việc từng bước phát triển (Lịch sử - Lớp 12)
- PHẦN I. TRẮC NGHIỆM KHÁCH QUAN (7,0 ĐIỂM) Thí sinh trả lời từ câu 1 đến câu 20. Mỗi câu hỏi thí sinh chỉ chọn một phương án. Trong đường lối đổi mới đất nước (từ tháng 12/1986), Đảng cộng sản Việt Nam xác định trọng tâm của công cuộc đổi mới là (Lịch sử - Lớp 12)