LH Quảng cáo: lazijsc@gmail.com

Bài tập  /  Bài đang cần trả lời

-1/x -1 + 2x^2 - 5/x^3-1 = 4/x^2 + x + 1

-1/x -1 + 2x^2 - 5/x^3-1 = 4/x^2 + x + 1
2 trả lời
Hỏi chi tiết
53
Tham khảo câu trả lời từ Trợ lý ảo Lazi
To solve the equation

\[
-\frac{1}{x} - 1 + 2x^2 - \frac{5}{x^3} - 1 = \frac{4}{x^2} + x + 1,
\]

we need to simplify and combine like terms on both sides of the equation. Let's start by rewriting the equation:

\[
-\frac{1}{x} - 1 + 2x^2 - \frac{5}{x^3} - 1 = \frac{4}{x^2} + x + 1.
\]

First, combine the constant terms on the left side:

\[
-\frac{1}{x} + 2x^2 - \frac{5}{x^3} - 2 = \frac{4}{x^2} + x + 1.
\]

Next, let's move all terms to one side of the equation to set it equal to zero:

\[
-\frac{1}{x} + 2x^2 - \frac{5}{x^3} - 2 - \frac{4}{x^2} - x - 1 = 0.
\]

Combine like terms:

\[
2x^2 - x - 3 - \frac{1}{x} - \frac{4}{x^2} - \frac{5}{x^3} = 0.
\]

Now, let's find a common denominator for the terms involving \(x\):

\[
2x^5 - x^4 - 3x^3 - x^2 - 4x - 5 = 0.
\]

This is a polynomial equation in \(x\). Solving this polynomial equation analytically can be quite complex, so we may need to use numerical methods or graphing techniques to find the roots.

However, we can check for any obvious rational roots using the Rational Root Theorem, which states that any rational root, in the form of \(\frac{p}{q}\), must be a factor of the constant term divided by a factor of the leading coefficient. Here, the constant term is \(-5\) and the leading coefficient is \(2\).

Possible rational roots are \(\pm 1, \pm 5, \pm \frac{1}{2}, \pm \frac{5}{2}\).

Testing these values:

1. \(x = 1\):
\[
2(1)^5 - (1)^4 - 3(1)^3 - (1)^2 - 4(1) - 5 = 2 - 1 - 3 - 1 - 4 - 5 = -12 \neq 0.
\]

2. \(x = -1\):
\[
2(-1)^5 - (-1)^4 - 3(-1)^3 - (-1)^2 - 4(-1) - 5 = -2 - 1 + 3 - 1 + 4 - 5 = -2 \neq 0.
\]

3. \(x = \frac{1}{2}\):
\[
2\left(\frac{1}{2}\right)^5 - \left(\frac{1}{2}\right)^4 - 3\left(\frac{1}{2}\right)^3 - \left(\frac{1}{2}\right)^2 - 4\left(\frac{1}{2}\right) - 5 = \frac{2}{32} - \frac{1}{16} - \frac{3}{8} - \frac{1}{4} - 2 - 5 = \frac{1}{16} - \frac{1}{16} - \frac{6}{16} - \frac{4}{16} - 2 - 5 = -7 \neq 0.
\]

4. \(x = \frac{-1}{2}\):
\[
2\left(\frac{-1}{2}\right)^5 - \left(\frac{-1}{2}\right)^4 - 3\left(\frac{-1}{2}\right)^3 - \left(\frac{-1}{2}\right)^2 - 4\left(\frac{-1}{2}\right) - 5 = -\frac{2}{32} - \frac{1}{16} + \frac{3}{8} - \frac{1}{4} + 2 - 5 = -\frac{1}{16} - \frac{1}{16} + \frac{6}{16} - \frac{4}{16} + 2 - 5 = -3 \neq 0.
\]

Since none of these rational roots satisfy the equation, we conclude that the roots are either irrational or complex. Numerical methods or graphing tools would be necessary to find the approximate solutions to this polynomial equation.
2
0
Đặng Đình Tùng
09/07 22:27:32
+5đ tặng
-1/x-1 + 2x^2-5/(x-1)(x^2+x+1) = 4/x^2+x+1
<=> -(x^2+x+1)+2x^2-5/(x-1)(x^2+x+1) = 4(x-1)/(x-1)(x^2+x+1)
=> -x^2-x-1+2x^2-5=4x-4
<=> x^2-x-6=4x-4
<=> x^2-5x-2=0
<=> x=5+ căn 33/2 hoặc x=5- căn 33/2

Mở khóa để xem toàn bộ nội dung trả lời

(?)
Bạn đã đạt đến giới hạn của mình. Bằng cách Đăng ký tài khoản, bạn có thể xem toàn bộ nội dung trả lời
Cải thiện điểm số của bạn bằng cách đăng ký tài khoản Lazi.
Xem toàn bộ các câu trả lời, chat trực tiếp 1:1 với đội ngũ Gia sư Lazi bằng cách Đăng nhập tài khoản ngay bây giờ
Tôi đã có tài khoản? Đăng nhập
2
0
Hưngg
09/07 22:31:31
+4đ tặng

Bạn hỏi - Lazi trả lời

Bạn muốn biết điều gì?

GỬI CÂU HỎI
Học tập không giới hạn cùng học sinh cả nước và AI, sôi động, tích cực, trải nghiệm
Trắc nghiệm Toán học Lớp 9 mới nhất

Hôm nay bạn thế nào? Hãy nhấp vào một lựa chọn, nếu may mắn bạn sẽ được tặng 50.000 xu từ Lazi

Vui Buồn Bình thường

Học ngoại ngữ với Flashcard

×
Trợ lý ảo Trợ lý ảo
×
Gia sư Lazi Gia sư