Bài tập  /  Bài đang cần trả lời

Tim x

mink cần gấp
----- Nội dung ảnh -----
**Tim y:**
\( y + y \cdot \frac{1}{3} - \frac{1}{9} + y \cdot \frac{2}{7} = 252 \)

**Bài 3 - 91 (14)**
**Tim x:** \( (x + 1) + (x + 4) + (x + 7) + \ldots + (x + 28) = 156 \)

**Bài 4 - 92 (14)**
**Tính:**
\[
\frac{2006}{2008} \times \frac{2001}{2004} \times \frac{2008}{2002} \times \frac{2004}{2006} \times \frac{1001}{2001}
\]

**Bài 5 - 93 (14)**
**Hãy viết mỗi phần số thành tổng của 3 phần số, sao cho mỗi phần số có tử số là 1.**
1 Xem trả lời
Hỏi chi tiết
73
Tham khảo câu trả lời từ Trợ lý ảo Lazi
Let's solve the problems step by step.

### Bài 3 - 91 (14)

We need to find \( x \):
\[
(x + 1) + (x + 4) + (x + 7) + \ldots + (x + 28) = 156
\]

**Step 1: Identify the series.**

The series consists of terms increasing by 3 from \( x + 1 \) to \( x + 28 \). The series can be rewritten as:
\[
n \cdot x + \text{constant sum}
\]

**Step 2: Count the terms.**

The first term is \( 1 \) (corresponding to \( x + 1 \)) and the last term is \( 28 \). The sequence goes like: \( 1, 4, 7, \ldots, 28 \), where the first term \( a = 1 \), common difference \( d = 3 \).

To find the number of terms \( n \):
\[
a_n = a + (n-1)d
\]
Setting \( a_n = 28 \):
\[
28 = 1 + (n-1) \cdot 3
\]
\[
27 = (n-1) \cdot 3
\]
\[
n-1 = 9 \implies n = 10
\]

**Step 3: Sum the constants.**

The constant terms are:
\[
1 + 4 + 7 + \ldots + 28
\]

This is an arithmetic series with \( n = 10 \):
\[
S_n = \frac{n}{2} (a + l) = \frac{10}{2} (1 + 28) = 5 \cdot 29 = 145
\]

**Final equation:**
\[
10x + 145 = 156
\]
\[
10x = 11 \implies x = 1.1
\]

### Bài 4 - 92 (14)

We need to compute:
\[
\frac{2006}{2008} \times \frac{2001}{2004} \times \frac{2008}{2002} \times \frac{2004}{2006} \times \frac{1001}{2001}
\]

**Step 1: Simplify the fractions.**

We have:
\[
\frac{2006 \times 2001 \times 2008 \times 2004 \times 1001}{2008 \times 2004 \times 2002 \times 2006 \times 2001}
\]

**Step 2: Cancel common terms.**

After canceling \( 2006, 2008, 2004, 2001 \):
\[
\frac{1001}{2002}
\]

### Result:

Thus, we get:
\[
\frac{1001}{2002} = \frac{1}{2} \quad (\text{since } 1001 = \frac{2002}{2})
\]

### Bài 5 - 93 (14)

We need to write the sum of the three fractions so that one of the denominators equals 1.

Let's denote the fractions:
1. \( \frac{a_1}{b_1} \)
2. \( \frac{a_2}{b_2} \)
3. \( \frac{a_3}{b_3} \)

To combine these fractions, we would find a common denominator, typically \( b_1 \cdot b_2 \cdot b_3 \).

The task seems to be explaining a process rather than calculating directly, but generally, this involves the least common multiples or similar to combine and then simplify.

Let me know if you need further clarification or additional problems!
0
1
bngocc_đz
24/09/2024 19:52:46
+5đ tặng
bài 3: 

(X + 1) + (X + 4) + (X + 7) +  ...  +  (X+ 28) = 155

* Nhận xét: Dãy số 1;4;7;...; 28 có (28-1) :3 +1 = 10 (số hạng)

<=> 10X + (1+4+7+...+28) = 155 (10X ở tiểu học được viết 10 x X)

Đặt B = 1 + 4 + 7 +... + 28 => B = (1 + 28) + (4 + 25) +...

B có 10 số hạng được ghép 5 cặp mỗi cặp có tổng bằng 29. Vậy ta có:

<=> 10X + 29x5 =155

<=> 10X = 10

<=> X = 1
bài 4: 2006/2008x2001/2004x2008/2002x2004/2006x1001/2001
= 2006x2001x2008x2002x1001/ 2008x2004x2002x2006x2001
= 1001/2002=1/2
 

Mở khóa để xem toàn bộ nội dung trả lời

(?)
Bạn đã đạt đến giới hạn của mình. Bằng cách Đăng ký tài khoản, bạn có thể xem toàn bộ nội dung trả lời
Cải thiện điểm số của bạn bằng cách đăng ký tài khoản Lazi.
Xem toàn bộ các câu trả lời, chat trực tiếp 1:1 với đội ngũ Gia sư Lazi bằng cách Đăng nhập tài khoản ngay bây giờ
Tôi đã có tài khoản? Đăng nhập

Bạn hỏi - Lazi trả lời

Bạn muốn biết điều gì?

GỬI CÂU HỎI
Học tập không giới hạn cùng học sinh cả nước và AI, sôi động, tích cực, trải nghiệm

Hôm nay bạn thế nào? Hãy nhấp vào một lựa chọn, nếu may mắn bạn sẽ được tặng 50.000 xu từ Lazi

Vui Buồn Bình thường
×
Trợ lý ảo Trợ lý ảo
Gửi câu hỏi
×